دغدغه های یک خاندان

ما همه هم خونیم!

دغدغه های یک خاندان

ما همه هم خونیم!

 از طرف صفورا

توصیه های کلی برای خانم ها در هنگام مزاحمت در تاکسی: اعتماد به نفس داشته باشید. 

(این مطلب برگرفته از وبلاگ http://tiva87.blogspot.com  است که به نظرم مفید بود. همه ما -متاسفانه - در چنین شرایطی قرار گرفته ایم و یا احتمالا قرار خواهیم گرفت. این پست فقط مخصوص خانم ها نیست چرا که قطعا برای آقایان هم پیش آمده که شاهد چنین حوادثی در اطراف خود باشند و نگران شرایط ناسالم اجتماعی شوند.)  

1- همین الان وقت این است که فکر هایی از قبیل : " روم نمیشه" و "آخه چی بگم" و "نمی تونم" و غیره را دور بریزید. اگر می خواهید بعنوان یک انسان در شرایطی برابر در جامعه زندگی کنید باید بتوانید درباره خواسته هایتان صحبت کنید و از آنها دفاع کنید. تا وقتی آمادگی این کار را ندارید در منزل بمانید و برای خودتان دردسر درست نکنید.


2- قبل از سوار شدن به هر وسیله نقلیه ای محیط و افراد را خوب بررسی کنید. آیا راننده ظاهر موجهی دارد؟ آیا مسافرانی که قبل از شما سوار شده اند ظاهر موجهی دارند؟ آیا کسی بیش از حد معمول به شما نگاه می کند؟ آیا کسی اصرار می کند که حتما درجای مشخصی بنشینید؟ در صورت بروز هر گونه تردید از سوار شدن خودداری کنید. این توصیه بخصوص در مسیرهای برون شهری ممکن است حیاتی باشد.( هرچند که همیشه نمی توان از روی ظاهر افراد نتیجه گیری درستی کرد ولی در نظر داشتن این نکات احتمال خطررا کمتر میکند.)


3- اعتماد به نفس داشته باشید. جدی باشید و رفتار محکمی داشته باشید . هنوز خیلی ها جنبه خندیدن شما را هم ندارند چه برسد به رفتارهای ملایم تر از عرف.


4- ساکت نمانید. سکوت شما علاوه بر مجوز دادن به شخص مزاحم ، امکان هرگونه کمک از طرف دیگران را نیز از بین می برد.


5- این فکر را که خود شما گناهکار هستید از سرتان بیرون کنید.همچنین به خانمهای اطرافتان مانند بستگان و آشنایان، گوشزد کنید که در این مسئله ، شخص گناهکار فرد مزاحم است نه زنان.


6- اگر کسی از بستگان یا آشنایان با شما درباره این قبیل تجربیاتش صحبت کرد از او حمایت کنید( بخصوص در برابر کسانی که معتقدند مقصر خود زنان هستند) با او همدردی کنید و به او اطمینان دهید که گناهکار نیست.راه حلی هایی را برای دفعات بعد به وی پیشنهاد کنید


7- درصورتی که امکان دارد درباره تجربیات خود با دوستان و خانواده و آشنایان صحبت کنید. همچنین در بسیاری از موارد آقایان راه حل های حمایتی خوبی ارائه   می دهند.


8- ترجیحا مسیرهای خلوت و بخصوص مسیرهای بین شهری را تنها طی نکنید و حتی الامکان همراه داشته باشید.


9- نسبت به قدرت بدنی خود واقع بین باشید. خود را دستکم نگیرید اما بیش از حد هم روی خود حساب نکنید. سیلی و" کشیده ای که توی فیلمها خانومه به گوش آقاهه      می زنه " را فراموش کنید. در گیری فیزیکی تقریبا در تمامی موارد به نفع شما نیست و کتک خواهید خورد. حتی موردی مانند اسپری فلفل هم توصیه نمیشود چون اکثرا بر علیه خود شخص از آن استفاده می شود.


10- به دخترهای نوجوان گوشزد کنید که سوار ماشین های شخصی شدن یا به اصطلاح "اتو زدن" تفریحی جالب و نشان دهنده زرنگی نیست. بلکه ریسکی خطرناک است.


11- افراد کم سن تر را حمایت کنید و راه حل های خودتان را به آنها آموزش بدهید .

این هم برگزیده مطمئن ترین راه حل های ارائه شده تیوا و خوانندگان:


شما با توجه به جمیع جهات و شرایطی که در آن قرار دارید می توانید یکی از راه حل های زیر را انتخاب کنید:


1- از راننده بخواهید نگه دارد، با صدای بلند که سایرین هم بشنوند اعلام کنید که چون آن فرد مزاحم شما شده است پیاده می شوید و پیاده شوید.


2- ازراننده بخواهید که دربستی تا نزدیکترین کلانتری برود. وقتی علت را پرسید اعلام کنید که آن فرد مزاحم شما شده است.فرد مزاحم در اولین فرصت پیاده خواهد شد و شما به مسیرتان ادامه می دهید .


3- با صدای بلند و طوریکه سایرین حاضر در تاکسی هم بشنوند از فرد مزاحم بخواهید که درست بنشیند. حتی الامکان از جملات مودبانه استفاده کنید .در چشمان طرف زل بزنید و سعی کنید محکم باشید و جمله ای که می گویید صریحا نشان دهنده این باشد که این فرد مزاحم شما شده تا بقیه هم متوجه شوند مثلا بگویید : "آقای محترم لطفا دستتونو از روی پای من بردارین."


4- از راننده بخواهید نگه دارد و با صدای بلند طوریکه سایرین هم بشنوند به مزاحم بگویید که چون مزاحم شما شده است باید پیاده شود. بخاطر داشته باشید که باید محکم باشید و جمله شما صریحا نشان دهنده این باشد که این فرد مزاحم شما شده و          حتی الامکان چگونگی مزاحمت رو هم روشن کند تا بقیه هم متوجه شوند . اگر راننده بخاطر کرایه اش از فرد مزاحم طرفداری کرد بگویید که کرایه آن شخص را خواهید پرداخت و به محض اینکه فرد مزاحم پیاده شد به سرعت در تاکسی را پشت سر وی ببندید و نزدیک پنجره قرار نگیرید.در برخی موارد فرد مزاحم پس از پیاده شدن اقدام به زدن زن مسافر کرده است ( شرح یک اتفاق مشابه به قسمت کامنتها نگاه کنید)


5- سر صحبت را با طرف باز کنید! بهتر از همه اینکه بگویید : من شما رو کجا دیدم؟ چقدر چهره تون آشناست؟
یا اگر مثلا چیزی با آرم یک سازمان همراهش هست : شما هم در فلان سازمان کار می کنید؟ ( این گزینه در مواقعی که به هر دلیلی نمی توانید عکس العمل شدیدی نشان بدهید و فقط منظور بازداشتن طرف از این کار هست کاربرد دارد){برداشت از نظر خواننده ای با نام "یک زن"}


6- یک تماس ساختگی از تلفن همراه به همسر، پدر یا برادر:
     1- تلفن همراهتان رادرآورید،
     2- با آرامش تظاهر به گرفتن شماره کنید،
     3- با صدای بلند:سلام جمشید جان ( یا هر اسم مذکر دلخواه که ترجیحا سوسول نباشد!)من دچار مشکل شدم.می شه لطف کنی فلان جا(یک نقطه در مسیر حرکت تاکسی ) دنبالم بیایی؟ نه چیز خاصی نیست. فقط یه آقایی توی تاکسی مزاحمم شده! { پیشنهاد شده از طرف رزا}

نظرات 6 + ارسال نظر
عطیه شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 09:32 ق.ظ

سلام
بسیار زیبا بود
و بسیار خواندنی

سبز باشید.

saleheh شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 01:27 ب.ظ

mamnoun
ma ke havasemoun be hameye ina boud:)

yani englisam intorie???!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

محدثه شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 01:52 ب.ظ

آخه در خیلی از مواقع خود خانم هایی که اونجان طرف مرده رو می گیرن.
من شخصا در این مواقع از محیط دور می شم اما می ترسم برگردم و اعتراض کنم از خود مزاحم نمی ترسما از اطرافیان می ترسم. مخصوصا تو نمایشگاه ها که خیلی آدم دور و برمن بیشتر می ترسم که اعتراض کنم.

جالبه خانوما بیشترشون نظرشون اینه که:
دخترای این دور و زمونه گرگن و بیچاره پسرامون و ...
و همیشه می گن پسره که کاری نکرده و پسره اما دختره...


یا مثلا وقتی خانومه به یه مزاحم اعتراض می کنه همه می گن زنه خودش یه چیزش می شه و...(خدا می دونه چقدرم دنبالش می گیرن و میگن!)

زهره یکشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 01:20 ب.ظ

من بیشتر راه حل شماره 3 رو دیدم که خانوما استفاده می کنن.
ولی اگر با تاکسی رفتن کار هر روز یک خانومه معمولا یک کیف دستی بزرگ یا سامسونت می تونه دیوار دفاعیه خوبی باشه:))
یا الان که دیگه صندلی جلو یک مسافر سوار می کنن بشینه جلو.

صفورا یکشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 05:29 ب.ظ

نه صالحه جان. تو انگلیس اگه کسی مزاحم شما بشه به راحتی می تونین شکایت کنین. این مزاحمت شامل کوچکترین مسائل حتی متلک گویی می شه. کلا هر چیزی که شما احساس کنین به حقوق شما تجاوز شده. مزاحم علاوه بر حضور در دادگاه و پرداخت جریمه، اسمش در لیست سابقه دار ها هم ثبت می شه تا دفعه بعد از این غلط ها نکنه! به امید روزی که در ایران هم احترام به حقوق دیگران اولویت همه بشه.
.
.
محدثه جان این پست واسه اینه که خیلی ها مثل شما و من اعتماد به نفس پیدا کنن و بتونن اعتراض کنن و چاره را در فرار کردن از محیط ندونن.

صالحه یکشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 09:16 ب.ظ

ای ول بابا
واجب شد تا اونجایین یه سر همه خاندان بیایم (باور کن فقط به خاطر قضیه حفظ حقوقه ها :)))) )


چرا پستت اومد بالا؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد